De oplossingsgerichte methode verleidt de ander tot positief denken.
Stil staan bij en doen waar hij/zij goed in is. Versterken wat werkt, stoppen met wat niet werkt. In deze methode richten we ons op aanwezige vaardigheden, competenties en kijken we hoe deze ingezet kunnen worden bij de doelen die de klant wil bereiken. De focus is toekomstgericht en ligt niet op het probleem of het verleden. Het verleden wordt alleen gebruikt als referentiekader van gedrag dat positief ervaren werd door de klant. Sterke punten (wat maakt dat iemand ergens goed in is) worden benadrukt. De klant bedenkt zelf de oplossing.
Een aantal uitgangspunten van oplossingsgericht werken
Het doel van de training is de deelnemers kennis te laten maken met deze manier van werken en hiermee te oefenen.
Resultaat van de training
Na de training weten de deelnemers wat oplossingsgericht werken is en kunnen zij deze methodiek toepassen in hun werk.
Duur van de training
De duur van de training is afhankelijk van de leerdoelen en wordt in overleg met de opdrachtgever/leidinggevende bepaald. De basistraining duurt twee dagen
Aantal deelnemers is maximaal 12
Doelgroep: iedereen die kennis wil maken met deze vorm van begeleiden, leidinggeven en coachen. MBO+ en HBO niveau.