Training “Feedback geven en ontvangen”

We zijn ons vaak niet bewust van het effect van ons gedrag. Het ontvangen van feedback vinden we moeilijk. Complimenten worden weggewoven en opbouwende kritiek niet gehoord.
Op een zorgvuldige manier feedback kunnen geven en ontvangen levert betere samenwerking en sterkere relaties op.

Doel van de training

Het doel van de training is dat de deelnemers feedback durven en kunnen geven en feedback ontvangen.

Resultaat

  • Aan het eind van de training
  • kennen de deelnemers de regels van feedback geven
  • (h)erkennen en uiten zij eigen gevoelens en behoeften
  • (h)erkennen zij de gevoelens en behoeften van een ander
  • kennen zij hun eigen belemmeringen om feedback te geven
  • weten zij hoe op zo’n manier feedback te geven dat de ander het kan horen
  • kunnen zij feedback ontvangen zonder zich aangevallen te voelen, in de
  • verdediging te schieten of terug te trekken
  • kunnen zij omgaan met weerstand
  • weten zij het verschil tussen assertief, subassertief en agressief gedrag

Onderwerpen

Voorwaarden van het geven en ontvangen van feedback
Belemmeringen om feedback te geven en te ontvangen
Theorie over feedback geven
Objectief waarnemen
Bewust worden van oordelen, gevoelens en behoeften
Het geven van positieve feedback
Omgaan met weerstand
Verschil tussen assertief, subassertief en agressief gedrag
Feedback ontvangen: luisteren, samenvatten, vragen stellen
Oefenen in het geven en ontvangen van opbouwende kritiek
Casuïstiek uit de praktijk oefenen

Duur van de training

De duur van de training is afhankelijk van de leerdoelen. Minimaal duurt de training twee dagdelen, waarvan een dagdeel met een acteur wordt gewerkt.

Aantal deelnemers

Het maximum aantal deelnemers is twaalf